Przejdź do treści

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego
w Gorzowie Wielkopolskim

Menu

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego
w Gorzowie Wielkopolskim

Deklaracja dostępności      

Polsko-niemieckie warsztaty dotyczące manipulacji w tachografach

Sposoby manipulacji w tachografach, kontrola i ich wykrywanie były głównym tematem wspólnych warsztatów lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego i Policji z Brandenburgii. Podczas warsztatów omówione zostały również sposoby wykrywania ingerencji w układy oczyszczania spalin i fałszywych zezwoleń EKMT. Warsztaty te miały na celu wymianę doświadczeń i praktyk stosowanych podczas kontroli drogowych.

Inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego i policjanci z Brandenburgii uczestniczyli we wspólnych warsztatach, których głównym tematem były manipulacje w tachografach oraz sposoby ich wykrywania. W trakcie warsztatów poruszono również tematy dotyczące sposobów wykrywania ingerencji w układy oczyszczania spalin i fałszywych zezwoleń EKMT. Uczestnicy spotkania mieli okazję do wymiany doświadczeń i praktyk w tym zakresie. Szczegółowo omówione zostały przykłady niezwykle zaawansowanych metod manipulacji w tachografach oraz sposoby i nowoczesne technologie do ich wykrywania. Część teoretyczna warsztatów odbyła się 20 lutego 2023 r. na przejściu granicznym w Świecku, a część praktyczna w nocy z niedzieli na poniedziałek (5 i 6 marca 2023 r.) na lubuskim odcinku autostrady A2 na MOP-ie Gnilec. 

Podczas nocnych kontroli uczestnicy warsztatów skupili swoją uwagę na kierowcach ciężarówek stosujących niedozwolone praktyki, mające na celu zafałszowanie ich rzeczywistego czasu pracy. Do kontroli zostały wykorzystane narzędzia pozwalające na zdalną kontrolę tachografów inteligentnych, które umożliwiają odczytanie informacji o naruszeniach bezpieczeństwa tachografu w trakcie jazdy pojazdu.

Kontrolujący sprawdzili około trzystu ciężarówek. Tylko do jednej ciężarówki, którą obsługiwało dwóch kierowców, kontrolujący mieli zastrzeżenia. Kierowca, który prowadził pojazd używał karty kierowcy należącej do innego szofera. Natomiast jego zmiennik w ogóle nie włożył karty kierowcy do tachografu. Obaj zostali ukarani mandatami karnymi w wysokości 2 tysięcy złotych każdy. Kierującemu pojazdem zatrzymano również prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Dodatkowo wobec przewoźnika drogowego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.



wróć